سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرآن می‌فرماید بعضی علم‌ها مضر هستند «وَیَتَعَلَّمُونَ مَا یَضُرُّهُمْ وَلَا یَنفَعُهُمْ» البقرة/102 یاد می‌گیرند، بعضی دانستی‌ها ضرر دارد قرآن می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْیَاءَ إِنْ تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ» المائدة/101 خیلی چیزها را آدم بداند بدتر می‌شود بهتر است که ندارند اصلاً علت اینکه اولیاء خدا مخفی هستند اینست که آدم احتیاطاً به همه سلام کند شاید اولیاء خدا توی اینها باشند کدام عبادتت قبول شد؟ آدم نداند بهتر است که احتیاطاً همه کارهای خیر را انجام دهد چه گناهی پاگیر می‌شود؟ باز این خوب است که آدم همه گناهان را انجام ندهد اینکه آدم نمی‌داند چه گناهی او را گیر می‌اندازد و چه عبادتی او را نجات می‌دهد اولیاء. . . کدام کارهایش قبول است، کدام دعایش مستجاب می‌شود کدام کارهایش قبول است آدم نمی‌داند شب قدر کدام است نمی‌دانیم.

دو تا وسیله‌ی آرامش در قرآن ذکر شده است. . . چیزی که روز به روز در دنیا بدتر می‌شود در همه کشورها، دغدغه‌های اضطراب دلهره ناامنی سوءظن یعنی تکنولوژی پیش رفته است اما آرامش پیش نرفته است دوای آرامش چیست؟

 دو نوع آرامش در قرآن داریم یک آرامش مادی و آرامش معنوی آرامش مادی،

 آرامش معنوی قرآن می‌فرماید «أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» الرعد/28 ألا یعنی توجه کنید این پیداست مردم غافل هستند به این نمی‌رسند مثل اینکه می‌گویی حواست را جمع کن گوش گوش گوش این ألا یعنی توجه کنید نگفته(تطمئن القلوب بذکر الله) اگر اینرا می‌گفت یعنی دل به ذکر خدا آرام می‌گیرد به چیز دیگر هم آرام می‌گیرد اما می‌گوید «بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» یکوقت می‌گویند تو را دوست دارم فرق می‌کند با اینکه بگویم دوست دارم تو را توی این انحصار نیست یعنی تو را دوست دارم چیز دیگری را هم دوست دارم اما اگر گفتم تو را دوست دارم این یعنی فقط تو را می‌گوئیم(إیاک نعبد) این فرق می‌کند تا بگوئیم(نعبد ایاک) این یعنی تو را بندگی می‌کنم ممکن است بنده پول هم باشم بنده زور هم باشم بنده مقام و شهوت هم باشم اما اگر گفتم(إیاک) یعنی فقط تو را، فقط با یاد خدا دل آرام می‌گیرم اگر با دلار آرام بود الان قارونهایی که اطراف ما هستند باید آرامش داشته باشند که ندارند
 دلار آرامبخش نیست تکنولوژی آرام بخش نیست فقط یاد خدا آرام بخش است فقط امام بود که در وصیت نامه‌اش نوشت من با دلی آرام و نفسی مطمئن. . . کدام رئیس جمهور وقتی می‌خواهد از دنیا برود می‌گوید من با دلی آرام و نفسی مطمئن وارد قبر می‌شوم همه‌شان می‌ترسند یک نفر روی کره زمین دیدیم اگر ما امام خمینی را نمی‌دیدیم

آرامش معنوی فقط یاد خداست آرامش مادی چیه؟
قرآن می‌فرماید همسر بگیرید «لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا» الروم/21 سکینه یعنی آرمش، (لتسکنوا) نماز آرمبخش است همسر هم آرامبخش است پیغمبر فرمود من از دنیا هم زن را دوست دارم و هم نماز را قبلاً ما نمی‌فهمیدیم یعنی چه، آخر زن و نماز یکی‌اش عرفانی است جنسی است مسئله جنسی با مسئله عرفانی چطور. . . اسفناج و گلابی را خدا چطوری پیوند زده است؟
 بعد دیدیم هر دو یک خاصیت دارند «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنْ الْفَحْشَاءِ» العنکبوت/45 همسر هم(تنهی عن الفحشاء و المنکر) یعنی هر دو خاصیت‌اش یکی است
حالا نه یعنی هر کس عوض نماز دو تا زن بگیرد بگوید خوب من. . . هر کدام از یک. . . منتهی من دیشب فکر کردم فرق بین(تطمئن و سکون) چیه دیشب فکر کردم عقلم نرسید حوصله تحقیق هم نداشتم اینرا حالا اگر علما نشسته‌اند پای تلویزیون ببینند فرق‌اش چیه که راجع به نماز می‌گوید اطمینان یعنی آرامش(تسکنوا) هم یعنی آرامش، چرا اینجا واژه اطمینان بکار برده اینجا واژه سکینه، این هم حتماً یک اثری دارد چون قرآن جوری است که ریزه کاریها یک نکته توی آن هست واو آن و نقطه‌اش یک چیزی توی آن هست.
 یک زن می‌تواند هم اسلام هم ایمان تواضع توبه عبادت همه صفات در یک خانم جمع می‌شود اما در یک خانم نمی‌شود هم باکره باشد و هم بیوه چون اینها فرق می‌کند وسط آن یک واو دارد...راجع به همسر گفته(تسکنوا) فرق بین اطمینان یعنی آرامش سکینه هم یعنی آرامش، این دو تا واژه چیه؟ ما باید دو تا کار بکنیم، آقا یک چیز بگویم مشکل جوانهای ما دو چیز است یک غفلت دوم شهوت داروی غفلت نماز است یاد و ذکر خدا داروی غفلت است داروی شهوت همسر است، غفلت شهوت نماز ازدواج، دو تا ضعف دو تا دارو دیگر بقیه‌اش آمار چه می‌گوید جامعه شناسی چه می‌گوید هر چه می‌خواهید تحقیق بکنید ما مخالف تحقیقات نیستیم ولی هر چه تاب بخوریم آخرش باید روی این دو تا نکته متمرکز بشویم.

این مطلب متعلق به مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن می باشد


نوشته شده در  یکشنبه 88/9/8ساعت  11:11 عصر  توسط  
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
فقط روزی یه دونه
بازی ها جدّی گرفته شده وجدّی ها بازی
از گرسنگی، تشنگی گله و شکایت نداشتند، بلکه از اینکه پرده حجاب از
رابطه من و خدا - سختی های زندگی
اگه امام الان کنارت بود
نگاه
حواست جمع باشد
آخر خوبی ها
اگر دعا کنم چه می شود
بر ضریحت ای امام مهربان
نظر امام خمینی (ره) درباره موسیقی
خانواده! خانواده! خانواده!
مَحَبَّةً مِنِّی‏
دو نوع آرامش در قرآن داریم یک آرامش مادی و آرامش معنوی
عین ا... الناظره
[همه عناوین(80)][عناوین آرشیوشده]